Wysiłkowe nietrzymanie moczu – jakie zabiegi mogą pomóc?

Jeśli zdarzy się raz czy dwa razy, nie ma się czym martwić. Jeśli natomiast powtarza się regularnie, np. przy spontanicznym śmiechu, kichnięciu czy przebiegnięciu kilku kroków – warto się nad nim zastanowić. Wysiłkowe nietrzymanie moczu. Z pewnością znajdzie się sposób, aby nie zauważyli go nawet najbliżsi, ale czy trzeba się ukrywać? Może lepiej po prostu się go pozbyć?

Wysiłkowe nietrzymanie moczu – kilka faktów

Wysiłkowe nietrzymanie moczu polega na niekontrolowanym wypływie moczu wskutek wzrostu ciśnienia w jamie brzusznej. W sytuacjach codziennych pojawia się najczęściej podczas kichania, kaszlu, podnoszenia ciężkich rzeczy oraz w trakcie wysiłku fizycznego, czasem nawet niewielkiego. Te zaledwie kilka kropel powoduje wstyd i zażenowanie, przez co często jest powodem do wycofania się z życia społecznego!

Problem ten jest bardzo powszechny. Statystyki dotyczące Europy wskazują, że na nietrzymanie moczu cierpi ok. 10% populacji po 30. roku życia, 30% osób po 40. roku życia i 35% po 60. roku życia. Z kolei według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) na wysiłkowe nietrzymanie moczu cierpi od 17% do nawet 46% populacji europejskiej. Rozbieżność ta jest spowodowana faktem, że część chorych nie ujawnia swoich dolegliwości traktując je jako wstydliwe lub jako naturalny objaw starzenia się.

Spośród wszystkich rodzajów nietrzymania moczu najczęściej występuje tzw. wysiłkowe nietrzymanie moczu. Częściej zdarza się ono u kobiet niż u mężczyzn. Błędne jest przekonanie, że problem dotyczy kobiet starszych. Owszem, ryzyko wystąpienia wysiłkowego nietrzymania moczu zwiększa się z wiekiem, jednak problem w coraz większym stopniu dotyczy również dwudziesto- i trzydziestokilkuletnich, zwłaszcza jeśli rodziły dzieci w sposób naturalny.

Najczęstsze przyczyny wysiłkowego nietrzymania moczu to:

• osłabienie mięśni dna miednicy spowodowane przebytą ciążą, porodem czy menopauzą
  • osłabienie mięśni poprzez przebyte operacje ginekologiczne
  • nadwaga lub otyłość  – wskutek obciążenia mięśni poprzez dużą masę ciała
  • infekcje układu moczowego
  • choroby ogólnoustrojowe takie jak: choroba Alzheimera, Parkinsona, zespół Ehlersa-Danlosa, stwardnienie rozsiane, cukrzyca, miażdżyca
  • palenie papierosów – poprzez częsty kaszel osłabiają się mięśnie cewki moczowej, a nikotyna powoduje skurcz mięśnia wypieracza moczu oraz zakłóca działanie estrogenów.

Więcej o wysiłkowym nietrzymaniu moczu możecie przeczytać TUTAJ

Wysiłkowe nietrzymanie moczu – jakie zabiegi mogą pomóc?

Zabiegi chirurgiczne czy terapia hormonalna to tylko przykłady leczenia wysiłkowego nietrzymania moczu. Niestety ich ingerencja w nasz organizm jest niezaprzeczalna. Jest jednak dla nich alternatywa. Są nią nieinwazyjne zabiegi z zakresu ginekologii estetycznej. Ich niewątpliwą zaletą jest brak okresu rekonwalescencji, bezinwazyjność, krótki czas zabiegu, szybkie efekty i przede wszystkim skuteczność. Jakie zabiegi są polecane przy wysiłkowym nietrzymaniu moczu? Pierwszy z nich to zabieg laserem frakcyjnym Mona Lisa Touch. Laser powoduje wzmocnienie ścianek pochwy, powięzi wewnątrzmiedniczej oraz obszaru ujścia cewki moczowej. Obkurczenie tkanek poddanych zabiegowi prowadzi do zmniejszenia kąta nachylenia cewki moczowej i przywraca jej normalną funkcjonalność.

Laseroterapia jest obecnie najpopularniejszym sposobem łagodzenia objawów wysiłkowego nietrzymania moczu. Sam zabieg trwa ok. 15-20 minut, a efekty są odczuwalne niemal od razu.
Kolejny zabieg, który można wykonać w gabinecie ginekologii estetycznej, to zabieg z wykorzystaniem ultradźwięków (tzw. HIFU). Polega on na skierowaniu w miejsce zabiegowe wiązki ultradźwięków o wysokiej intensywności, która oddziaływuje bezpośrednio na ściany pochwy. Zasięg penetracji w głąb tkanki jest większy niż w przypadku lasera Mona Lisa Touch, dlatego też HIFU jest polecany przy wysokim stopniu nasilenia objawów wysiłkowego nietrzymania moczu. Zalety zabiegu z wykorzystaniem ultradźwięków to zdecydowanie bezinwazyjność oraz możliwość stosowania w okresie ciąży i laktacji.

Przy wyborze zabiegu warto zaufać lekarzowi ginekologii estetycznej, który podczas wywiadu lekarskiego i konsultacji oceni natężenie problemu i przedstawi możliwości leczenia.

Wskazania do leczenia wysiłkowego nietrzymania moczu

Kiedy warto zdecydować się na zabieg? Kiedy codzienna aktywność fizyczna staje się problemem, a życie osoby dotkniętej wysiłkowym nietrzymaniem moczu ulega dezorganizacji z powodu choroby. Gdy problem ten przekłada się na sferę prywatną, jak i zawodową. Przykre dolegliwości związane z WNM często skutkują wstydem, rzadszym opuszczaniem domu, ograniczaniem kontaktów towarzyskich, a w skrajnych przypadkach nawet depresją. Pamiętajmy, że pierwszy krok do pozbycia się problemu wysiłkowego nietrzymania moczu to rozmowa i podjęcie właściwych działań

Efekty zabiegów

• zniwelowanie problemu niekontrolowanego wypływu moczu