Pochwica – przyczyny, objawy, leczenie

Pochwica

Pierwsze jej objawy mogą pojawić się jeszcze przed rozpoczęciem życia seksualnego. Może mieć podłoże anatomiczne, jednak bardzo często to psychika gra tu pierwszą rolę. Jeśli panicznie boisz się seksu, stosunek płciowy sprawia Ci ból lub nie dochodzi do penetracji – może się za tym kryć pochwica.

Co to jest pochwica?

Pochwica, zwana inaczej zespołem Mariona-Simsa, to dysfunkcja seksualna, która dotyczy w szczególności młodych kobiet, dopiero rozpoczynających współżycie lub takich, których spotkała traumatyczna sytuacja związana z seksem (wykorzystywanie seksualne czy gwałt). Dolegliwości związane z pochwicą niemal całkowicie uniemożliwiają współżycie. Nieleczona, może mieć negatywny wpływ nie tylko na nasze życie seksualne czy kontakty międzyludzkie, ale przede wszystkim na nasze zdrowie psychiczne. Nie ma dokładnych badań mówiących o skali problemu. Niestety bardzo wiele kobiet cierpiących na pochwicę ukrywa swój problem i nie szuka specjalistycznej pomocy.

Objawy pochwicy

Niezależny od woli kobiety skurcz mięśni pochwy uniemożliwiający penetrację lub pojawiający się w jej trakcie to główny objaw pochwicy. Niekiedy ból pojawia się w okolicy podbrzusza i pleców także w ciągu dnia. Zdarza się również, że skurcz występuje już podczas myślenia o stosunku. Sam skurcz nie zawsze jest bolesny. Może się zdarzyć, że dojdzie do penetracji, jednak w trakcie stosunku pojawia się napad pochwicowy, co jest bardzo bolesne zarówno dla kobiety, jak i jej partnera.

Rodzaje pochwicy

Pochwicę rozróżniamy w zależności od stopnia nasilenia i czasu występowania skurczy. Wyróżniamy trzy stopnie pochwicy:

• lekki – jeśli dochodzi do seksu, ale stosunki są bardzo bolesne,
  • średni – gdy penetracja jest niemożliwa, jednak jest możliwość przeprowadzania badań lekarskich,
  • ciężki – badanie pochwy jest możliwe tylko w znieczuleniu ogólnym.

Przyczyny pochwicy

Pochwica może być spowodowana czynnikami pierwotnymi lub wtórnymi. Pierwotne to te, które pojawiają się jeszcze przed rozpoczęciem współżycia, a wtórne dotyczą kobiet, które rozpoczęły już współżycie. Przyczyny mogą być również organiczne lub psychogenne. Przed podjęciem leczenia niezbędne jest dokładne określenie przyczyny, aby terapia mogła przynieść oczekiwane efekty.

Przyczyny psychogenne pochwicy to:

• lęk przed rozpoczęciem współżycia,
  • obawa przed zajściem w ciążę,
  • zaburzenia nerwicowe (np. nerwica lękowa),
  • rygoryzm religijny,
  • ukrywanie skłonności homoseksualnych,
  • traumy związane z molestowaniem seksualnym.

Przyczyny organiczne pochwicy:

• wady anatomiczne narządu płciowego,
  • niepodatna błona dziewicza,
  • endometrioza,
  • zespoły bólowe miednicy,
  • urazy w obrębie krocza (w skutek gwałtu),
  • stany zapalne i podrażnienia pochwy (np. na lateks),
  • suchość pochwy po porodzie,
  • atrofia pochwy w okresie okołomenopauzalnym,
  • powikłania poporodowe, pooperacyjne,
  • radioterapia.

Czy pochwicę można wyleczyć?

Leczenie pochwicy składa się z kilku etapów i wymaga czasu. Podczas diagnozy należy dokładnie określić przyczynę pochwicy, gdyż w zależności od jej powstania stosuje się inny rodzaj terapii. W przypadku gdy pochwica ma podłoże psychogenne, konieczna jest konsultacja z seksuologiem oraz psychologiem. Jeśli przyczyna leży w problemach anatomicznych kobiety, można podjąć leczenie zabiegowe lub farmakologiczne.

Podczas trwania terapii nie jest wskazane współżycie, natomiast istotne jest wsparcie partnera i jego pomoc w zwiększaniu samoakceptacji kobiety. Szczere rozmowy o swoich obawach, potrzebach czy fantazjach, wzmacniają relację i pozwalają oswoić się z problemem. Niezwykle ważne podczas terapii jest holistyczne podejście do pacjentki. Ból występujący w jednym obszarze wpływa na całe ciało.

Pochwicę można w pełni wyleczyć, a głównym celem leczenia jest zniesienie odruchowej reakcji skurczowej pochwy. Niestety jest to proces czasochłonny i wymagający dużego zaangażowania ze strony kobiety, jak i jej partnera. Samo postawienie trafnej diagnozy to proces znacznie dłuższy niż w przypadku innych dolegliwości. Warto jednak szukać pomocy, ponieważ pochwica nie zniknie samoistnie, a życie z nią zaburza sferę seksualną i psychologiczną kobiety.