Infekcje intymne

Chyba nie ma kobiety, która by tego nie doświadczyła  – świąd, pieczenie okolic intymnych, upławy, ból przy oddawaniu moczu i stosunkach. To objawy najczęściej występujących kobiecych dolegliwości – infekcji intymnych. Niestety ze względu na naszą budowę anatomiczną, jesteśmy znacznie bardziej narażone na ich wystąpienie, niż mężczyźni. Wystarczy spadek formy i sprzyjające rozwojowi chorobotwórczych drobnoustrojów warunki, jak ciepło i wilgoć, aby nabawić się infekcji.

Jak dochodzi do infekcji intymnych?

Naturalne środowisko pochwy usłane jest „dobrymi” bakteriami. Kluczową rolę odrywają tu  pałeczki kwasu mlekowego z rodzaju Lactobacillus spp. To przede wszystkim one dbają o prawidłowy, kwaśny odczyn dróg rodnych i hamują namnażanie szkodliwych drobnoustrojów. Jeśli tych dobroczynnych bakterii jest zbyt mało, by mogły chronić środowisko pochwy, równowaga w pochwie zostaje zaburzona, a to już prosta droga do rozwoju infekcji.

Przyczyny i czynniki sprzyjające zachwianiu równowagi flory bakteryjnej pochwy:

• nieprawidłowa dieta
  • przyjmowanie antybiotyków
  • niewłaściwa higiena
  • noszenie sztucznej, „nieoddychającej” bielizny
  • zaburzenia hormonalne
  • suchość pochwy
  • stres
  • cukrzyca
  • ciąża

Na niektóre z wymienionych czynników nie mamy wpływu, ale zmiana nawyków higienicznych i żywieniowych czy redukcja poziomu stresu, mogą przyczynić się do zmniejszenia częstości występowania infekcji i ich nawrotów.

Rodzaje infekcji intymnych

Za większość infekcji odpowiadają grzyby Candida albicans (wywołują kandydozę, inaczej mówiąc – drożdżycę) oraz bakterie (waginoza). Oba typy infekcji różnią się pomiędzy sobą objawami. W przebiegu grzybicy pochwy kobieta odczuwa typowe objawy infekcji pochwy – uporczywy świąd, bolesność w trakcie stosunku, a także oddawania moczu, pieczenie oraz upławy. Upławy w przebiegu grzybicy nie mają zapachu, ale charakterystyczna jest ich grudkowata, „serowata” konsystencja. Poziom pH wydzieliny z dróg rodnych jest prawidłowy.

Nieco inaczej wyglądają objawy zakażeń bakteryjnych. Obserwowana wydzielina zwykle ma biało-szary kolor, jest wodnista i charakteryzuje się intensywnym, „rybim” zapachem. Poziom pH jest zmieniony, wyższy niż 4,5. U części pacjentek występują objawy typowe dla infekcji, takie jak świąd i ból o niewielkim natężeniu oraz pieczenie, może pojawić się też gorączka i złe samopoczucie. Jednak w wielu przypadkach infekcja przebiega bezobjawowo.

Jak sobie radzić z infekcjami intymnymi?

Choć z pozoru nieszkodliwe i łatwe do wyleczenia, nie powinny być bagatelizowane. W aptekach dostępnych jest wiele środków wspierających nas w walce z infekcjami – maści, probiotyki, środki do płukanek czy irygacji, nie oznacza to jednak, że można poradzić sobie z nimi samodzielnie, bez konsultacji z lekarzem. Podczas wizyty lekarz zdiagnozuje rodzaj infekcji i zaleci właściwe leczenie.

Bardzo ważne jest, aby kurację doprowadzić do końca, nawet, jeśli objawy ustąpią wcześniej, gdyż nieleczone infekcje mogą się rozwijać i w konsekwencji wywołać powikłania, a nawet doprowadzić do bezpłodności, poronień i trwałego uszkodzenia struktur układu rozrodczego. Należy również pamiętać, że zwykle infekcje intymne przenoszone są drogą płciową i z tego powodu niezmiernie ważne jest równoczesne leczenie partnera seksualnego.

Jak zadbać o zdrowie intymne?

1. Dbaj o prawidłową higienę – codziennie myj okolice intymne stosując preparaty utrzymujące prawidłowe pH w pochwie. Najlepiej myć się pod prysznicem, a jeśli wybieramy kąpiel w wannie, to nie dłużej niż 15 minut. Nie należy używać gąbek ani myjek.
  2. Podmywaj się/podcieraj w stronę „od przodu do tyłu” – dzięki temu zapobiegniesz przeniesieniu w okolice pochwy drobnoustrojów z okolic odbytu.
  3. Unikaj noszenia nieprzewiewnej, obcisłej bielizny ze sztucznych materiałów. Staraj się też spać bez majtek – zapewni to swobodny dostęp powietrza do miejsc intymnych.
  4. Podczas miesiączki jak najczęściej zmieniaj tampon / podpaskę.
  5. Jeśli przyjmujesz antybiotyki, zaaplikuj sobie kapsułki dopochwowe z pałeczkami kwasu mlekowego. Zapobiegniesz zachwianiu prawidłowej flory bakteryjnej.
  6. Jeśli lekarz nie zaleci, nie rób irygacji pochwy. Sprzyjają wypłukiwaniu prawidłowej flory bakteryjnej.
  7. Uprawiaj bezpieczny seks – jeśli nie masz pewności, że ty lub twój partner jesteście zdrowi, używajcie prezerwatyw.
  8. Słuchaj sygnałów, które wysyła Ci Twój organizm – jeśli zaobserwujesz objawy charakterystyczne dla infekcji – upławy, pieczenie lub świąd okolic intymnych, zgłoś się do ginekologa.
  9. Dbaj o bogatą, zróżnicowaną dietę, obfitującą w warzywa, produkty pełnoziarniste, kiszonki, nabiał oraz owoce.