Komu grozi rak piersi?

Komu grozi rak piersi

Październik jest na całym świecie miesiącem świadomości raka piersi. Kampania, której symbolem jest dobrze znana różowa wstążka, jest o tyle ważna, że jest to najczęściej wykrywany, występujący u kobiet nowotwór złośliwy. W Polsce aż 18 000 kobiet rocznie ma diagnozowanego raka piersi (wzrost o około 10 000 w ciągu dwóch ostatnich dekad), w Europie około 1,5 mln żyje z diagnozą. Niestety, ze statystyk wynika, że ryzyko zachorowań ciągle rośnie.

Rak piersi – czynniki ryzyka

Niestety każda kobieta (mężczyźni również chorują, ale znacznie rzadziej) narażona jest na wystąpienie tego rodzaju nowotworu. Są jednak czynniki, które zwiększają prawdopodobieństwo zachorowania na raka piersi:

• wiek – wzrost zachorowalności następuje po 35. roku życia, a najwięcej zachorowań jest pomiędzy 50. a 70. rokiem życia (w Polsce aż 80% zachorowań występuje w tym przedziale wiekowym)
  • predyspozycje genetyczne – występowanie raka piersi w rodzinie,
  • „gęsta” tkanka piersi
  • czynniki hormonalne endogenne – większe ryzyko obserwuje się u kobiet, u których pierwsza miesiączka wystąpiła wcześnie (przed 12. rokiem życia) oraz tych przechodzących późne klimakterium (powyżej 55. roku życia). Także wiek pierwszej donoszonej ciąży ma znaczenie – ryzyko wzrasta u kobiet, które urodziły po raz pierwszy po 30. roku życia oraz tych, które nigdy nie rodziły.
  • hormonoterapia zastępcza – stosowana coraz częściej w okresie przekwitania, zwiększa potencjalne ryzyko zachorowania na raka piersi o około 6%, wzrastając do 30% przy hormonoterapii trwającej ponad 10 lat

Należy jednak pamiętać o tym, że u 75% kobiet nie występują żadne znane czynniki ryzyka.

Jakie mogą być objawy nowotworu piersi:

• guz w obrębie gruczołu piersiowego (choć u około 15% – 25% chorych może nie być wyczuwalny)
  • wciągnięcie skóry lub brodawki
  • zmiana wielkości lub kształtu piersi
  • zmiany skórne wokół brodawki
  • wyciek z brodawki
  • zaczerwienienie i zgrubienie skóry na piersi/piersiach
  • powiększenie węzłów chłonnych w dole pachowym
  • poszerzenie żył skóry piersi

Jak możemy o siebie zadbać?

Przede wszystkim profilaktyka! Raka piersi można względnie łatwo wykryć w wyniku regularnego samobadania i badania ultrasonograficznego lub mammograficznego. Wcześnie wykryty, w stadium przedinwazyjnym, jest chorobą praktycznie całkowicie do wyleczenia, niemal wszystkie kobiety udaje się uratować, w większości bez potrzeby amputacji piersi. Wychwycenie w porę groźnych zmian daje pacjentkom ponad 90% szans przeżycia kolejnych 5 lat po diagnozie (co jest synonimem wyleczenia).

Jak widać decydujące znaczenie dla leczenia raka piersi ma jego diagnostyka oraz wczesne wykrycie, dlatego niezmiennie zachęcam do wykonywania badań profilaktycznych. Regularne badanie pozwala skutecznie wykrywać zmiany nowotworowe na wczesnym etapie choroby, gdy możliwe jest jej skuteczne leczenie.

Na czym polega profilaktyka?

W celu wczesnego wykrycia zmian w piersi stosuje się następujące badania:

• samobadanie piersi
  • badanie lekarskie przy każdej kontroli u lekarza rodzinnego i ginekologa
  • USG, czyli ultrasonografia piersi
  • mammografia
  • udział w Programie Wczesnego Wykrywania Raka Piersi

Badanie palpacyjne piersi jest badaniem rutynowym i powinno być wykonywane podczas każdej konsultacji ginekologicznej. Powinno być także przedmiotem obowiązkowej, comiesięcznej samokontroli każdej kobiety, która ukończyła 25. rok życia. Każda z nas powinna raz w miesiącu przeprowadzić takie samobadanie. Kiedy? Kobiety miesiączkujące w około dziesiątym dniu cyklu, a te po menopauzie powinny wybrać sobie jeden dzień w miesiącu, w którym będą się badać. Wszystkie odchylenia od normy powinny być sygnałem alarmowym i być powodem jak najszybszej wizyty u lekarza. Oczywiście mimo comiesięcznego samobadania piersi nie należy rezygnować z okresowych badań lekarskich!

Mammografia jest podstawową i najbardziej popularną metodą diagnostyczną piersi. Jest to badanie proste, szybkie, zazwyczaj niebolesne, nie wymaga też żadnego dodatkowego przygotowania. Dzięki prześwietlaniu tkanek piersi promieniami rentgenowskimi można znaleźć nieprawidłowości, zanim będzie je można wyczuć lub zobaczyć. W Polsce mammograficznymi badaniami przesiewowymi w kierunku raka piersi objęte są kobiety w wieku 50-69 lat.

Dla młodych kobiet mammografia jest mniej skutecznym badaniem. W ich przypadku najlepszym badaniem diagnostycznym jest ultrasonografia. Metoda ta jest niezwykle cenna do oceny piersi o dużej gęstości gruczołowej – typowych dla młodych kobiet, przed menopauzą, aktywnych hormonalnie. Wykorzystywana jest także w ocenie raka piersi jako uzupełniający element pogłębionej diagnostyki podejrzanych o nowotworowe zmiany wykryte podczas mammografii.

Nowotwór piersi dopada coraz więcej kobiet, zarówno starszych, jak młodszych, tych z predyspozycjami, jak i bez obciążeń genetycznych. Niezmienne od lat pozostaje tylko jedno: wcześnie wykryty rak piersi jest wyleczalny. Dlatego, nie tylko w październiku, należy bezwzględnie pamiętać o profilaktyce – comiesięcznym samobadaniu i regularnych kontrolach u ginekologa!